tiistai 28. huhtikuuta 2009

Matka alkakoon

Matka alkakoon!
Kuulin ensimmäisen kerran laihdutusleikkauksesta suunnilleen vuosi sitten, kun olin sairaalassa sappirakon poistoleikkauksessa. Samassa huoneessa kanssani oli toipumassa laihdutusleikkauksen läpikäynyt nuori nainen. Mitähän hänelle kuuluu?
Asia jäi muhimaan päähäni, tämänkin vuoden aikana olen kokeillut, jos jonkinlaisia laihdutuskonsteja. Kukapa ylipainoinen ei olisi? Laihdutushistoriaani ovat mm. Painonvartijat (vaihtelevalla menestyksellä parhaillaan jopa -28 kg), Atkinsin dietti, Nutrilett-kuuri, Herbalife, insuliinihoitoisen raskausdiabeteksen takia laihdutin sairaalan diabetesruokavaliolla ja aa.. hurjina nuoruusvuosina (ei tässä kovin vanhoja olla vieläkään) laihdutin jopa tätini silloisesta länsi-Saksasta raahaamilla amfetamiini-johdannaisilla laihdutuslääkkeillä. En suosittele kenellekään .
Miksi sitten laihdutusleikkaukseen? Mitta tuli täyteen itseäni, ikuista laihduttamista, jojo-laihduttamista, epäonnistumisia, huonoa itsetuntoa, häpeää, selkärangattomuutta, näkymättömyyttä, pientä vihjailua, suoraa vittuilua, vaatekauppojen telttaosastoja..yms. Faktahan on se, että minun mittaisen naisen 160 cm (hattu päässä ja korkokengät jalassa) tulisi painaa 49-61 kg eli ylipainoa on tällä hetkellä vähintään 47,2 kg. Kaikki on jo kokeiltu ja en ikinä tule saamaan painosta 50 kiloa pudotettua "kotikonsteilla".
Miten minut leikataan? Minulle tehdään mahalaukun typistys eli gastric sleeve leikkaus. Tähystysleikkauksessa vatsalaukkuani kutistetaan niin, että nykyisestä jäljelle jää n. 20 %. Tämän jälkeen pystyn alkuunsa syömään n. 0,5 - 1 dl kerrallaan ja päivittäinen kalorimäärä vähenee 600-800 kcal:iin vuorokaudessa.
Missä? Minut leikataan yksityissairaalassa. Leikkauksia tehdään myös kunnallisella puolella, mutta niihin on varsinkin pääkaupunkiseudulla lähes mahdotonta päästä. Tai jonot ovat valtavat, leikattavia potilaita on paljon ja leikkaavia yksiköitä vain yksi (Peijas). Minä olen päätökseni tehnyt ja olen valmis sijoittamaan terveyteeni saman summan, jonka moni sijoittaa esim. henkilöautoonsa tai Thaimaan matkaan.
Koska? 26.5.2009! Sitä ennen minun pitää teetättää lauma verikokeita ja keuhkoröntgen. Vapun jälkeen alkaa kolme viikkoa kestävä ENE-dietti, mutta kaikki sitäkin ennen pudotetut kilot ovat vaan suurta plussaa. Vielä meinaan kuitenkin viettää maltillisen pääsiäisen, maltillisen vapun ja käydä mieheni kanssa kolmen ruokalajin illallisella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti